Taking too long? Close loading screen.

Horyzont Zdarzeń

District Hall Warsaw i Cukry Praga

Główne Otwarcie 7 Mediations Biennale Polska

Wystawa czynna do 31 października

poniedziałki - nieczynna

wtorek - piątek: 16:00 - 19:00

sobota - niedziela: 13:00 - 19:00

kuratorzy: Tomasz Wendland, Jacek Sosnowski, Patryk Lichota, Alnoor Mitha, Thomas Zitzwitz

artyści:

Czas i przestrzeń się nie kończą, obiecuję

Kurator: Thomas Zitzwitz

Artyści: Elger Esser, Hervé Garcia, Gregor Hildebrandt, Robert Kraiss, Alicja Kwade, Daniel Lergon, Andreas Plum, Thomas Zitzwitz

To koniec świata, jaki znamy, a mnie z tym dobrze.
R.E.M.

Czas i przestrzeń wcale się nie kończą, obiecuję. Juliana McCarthy złożyła tę (ironiczną) obietnicę swoim obserwatorom na Instagramie, gdy pandemia COVID-19 utrzymywała świat w napięciu, a scenariusze zagłady mnożyły się. Mogła to wiedzieć – ponieważ McCarthy jest nie tylko astrolożką, ale także znawczynią eterycznego świata, czyli górnego obszaru nieba, do którego (według słów orfików) wznoszą się nasze dusze, kiedy umieramy, a nasze ciała zapadają się w ziemię. Tu rządzi Aether, bóg światła. I to tutaj mieszkają bogowie czuwający nad naszym losem.

W przeszłości, kiedy ludzie szli do kościoła, wciąż odczuwali tę religijną magię, ponieważ wielkie kopuły świątyń były zbudowane w taki sposób, by przyciągać uwagę wiernych – na przykład przez projekt oświetlenia – do przodu (ku ołtarzowi) i w górę (do Boga), natomiast ziemskie ciała wiernych zapadły się pionowo w dół.
Dziś stało się to popkulturową kalką, ale rzeczywistość wirtualna nadal funkcjonuje na tej samej zasadzie.

Dlatego wydaje się logiczne, że śpiewacy orficcy, tacy jak McCarthy, nie stoją już na polu ze swoją lirą, ale działają w Internecie, zwłaszcza że scenariusze zagłady również są dziś częścią popkultury, a cała ich powaga zmieniła się w rodzaj beztroskiej gry.

I Horyzont Zdarzeń, tytuł tegorocznego Mediations Biennale Polska, i Thomas Zitzwitz, kurator wystawy inspirowanej obietnicą McCarthy, czerpią z prostych skojarzeń przepowiedni i popkultury.

Wszystko, co ziemskie, zstępuje, gdy wznosimy się w jasne obszary światła.

Prace wybrane przez Zitzwitza, zgodnie z orficką obietnicą, koncentrują się na formach i powierzchniach, na materii i jej metaforze – blasku, kolorze i teksturze. W rezultacie znaczenia manifestują się poprzez właściwości form lub powierzchni. (Björn Vedder)

The Sky is the Limit

Kurator: Alnoor Mitha

Artyści: Rabia Ajaz, Taz Bashir, Payal Kapadia, Michelle Poonawala, Aroosa Rana,Qasim Riza Shaheen, Risham Syed

Długo szukałem czegoś, co nazywa się miłością,
jeździłem na kometach po niebie i patrzyłem w górę i w dół.
Aż pewnego dnia spojrzałem w głąb siebie i oto, co znalazłem:
„złote słońce promieniujące Bożym światłem i dźwiękiem”.

The Sky is the Limit jest odpowiedzią na 7 Biennale Mediations – Horyzont Zdarzeń, które w tym roku odbywa się w siedmiu miastach w Polsce. W Warszawie realizowane są trzy wystawy, wśród nich projekt The Sky is the Limit, który rozpoczyna się 1 października i potrwa do 30 grudnia 2020 roku. Przekaz wystawy jest zarówno metaforyczną, jak i dosłowną konfrontacją wielowątkowej kreatywności twórców.

XXI wiek przyniósł obfitość technologii, szczególnie filmu, wideo i multimediów. Współcześni artyści podejmują aktualne problemy społeczne, których stają się uczestnikami i obserwatorami. Ich artystyczna refleksja jest krytycznym i odświętnym komentarzem rzeczywistości.

Szczególnie interesują mnie artyści, którzy w swojej praktyce artystycznej wykorzystują idee dotyczące konfliktu, współczucia, tożsamości i pamięci. Te artystyczne narracje w praktyceposzerzają wizualne granice języka sztuki, a ich poetyckie i metaforyczne treści uwypuklają koncepcję wystawy – Sky is the Limit.

System hiper-obiektów

Kurator: Hongjong Lin

Artyści: Chien-Chi Chang, Su Hui-Yu, Yin-Ju Chen, I-Chun CHEN, Li.Kuei-Pi, Tzu-An Wu

Co zostanie po końcu świata, kiedy zginą ludzie? Co takiego? Kierując się ideą hiper-obiektów Timothy’ego Mortona, zastanówmy się co sztuka może, a czego nie może zrobić wobec końca czasu.

Zaproszeni artyści konstytuują niemożliwą perspektywę, spoglądają wstecz na ludzką cywilizację jako apokaliptyczne objawienie, opowiadając historię pozostawionych obiektów, które żyją dłużej niż człowiek. Hiper-obiekty określone są nie tylko przez apokalipsę, ale także nieodwracalne konsekwencje i katastrofy antropocentryzmu.

Według definicji Mortona hiper-obiekt cechuje się lepkością, nielokalnością, fazowaniem i falowaniem w czasie, które są nierozerwalnie związane z ludzką podmiotowością, co znacznie wykracza poza ponowoczesność Systemu obiektów Jeana Baudrillarda.

Uczestniczący w wystawie tajwańscy artyści, dają wgląd w tajemnicę hiper-obiektów, jakby otwierali Puszkę Pandory. Stają się częścią think tanku w definiowaniu współczesnego hiperobiektywizmu, tworzą collage zbiorowej poetyki, otwierają nowy wymiar ontologiczny, w którym ludzka kondycja może zostać unieważniona.

Instalacje

Cukry Praga

1-4.10.2020

Kolektyw Przepływ – _Hydronarracje_

VIR Gallery – _Ferrytale_

Martyna Chojnacka – _BLOB_

Kolektyw Przepływ - Hydronarracje

_Hydronarracje_ to projekt hybrydowy – korzystający z metod badawczych, refleksji teoretycznej i działań artystycznych. Podstawą pracy grupy, a zarazem sposobem organizowania wiedzy jest zbierany materiał filmowy – dokumentacje rozmów kontekstowych, archiwa found footage, wizualizacje danych i artystyczne impresje – wideo-art, muzyka, działania performatywne. Zebrany materiał posłuży za rdzeń instalacji interaktywnej, po której odbiorca będzie mógł swobodnie nawigować, konstruując własny przebieg narracyjny.

„Widzimy w wodzie źródło wszelkiego życia, przedmiot zainteresowań naukowych, nieodłączny element przeżyć duchowych i narzędzie pracy różnych osób – od tych drążących studnie po te zajmujące się bioenergoterapią. Szukamy ukrytych znaczeń i badamy relacje między wodą a istotami żywymi. Interesuje nas m.in. obieg wody, ślad wodny, życie w wodzie, proces jej przetwarzania i jej wymiar ezoteryczny”.

Kolektyw Przepływ – grupa młodych badaczek i artystek z Poznania – bada i rejestruje historie niewidzialnej wody w Poznaniu: wód podziemnych, wodociągów, oczyszczalni, studni, a nawet kałuży. Rozmawiając m.in. z naukowczyniami, rzemieślnikami, kobietami zajmującymi się nurkowaniem czy rolnikami, bierze na warsztat wodę jako czynnik, który łączy z sobą to, co organiczne i nieorganiczne, to, co wspólne i  prywatyzowane.

VIR Gallery - FERRY TALE

Ludzkość korzysta w coraz szerszym zakresie z urządzeń i instalacji, które są źródłami pola elektromagnetycznego: telefon komórkowy, mikrofalówka, laptop, suszarka, lampa nocna – każdy z tych obiektów je wytwarza. Gwałtowny wzrost sztucznej produkcji pola elektromagnetycznego wywołuje coraz szersze dyskusje na temat charakteru jego oddziaływania na człowieka – od jawnie demonizujących (grupy nadwrażliwości elektromagnetycznej, odzież ochronna, np. A-czapka) po uzdrawiające (leczenie prądem, magnetoterapia). Nie mniej frapujący wydaje się fakt, że pomimo występowania także wielu naturalnych źródeł pola elektromagnetycznego, zmysły człowieka nie są przystosowane do ich odbioru. Instalacja Ferrytale pozwala na chwilę zmienić ten stan rzeczy. Wykorzystując proste materiały (ferrytowy rdzeń) stworzyliśmy dla Was rękawicę umożliwiającą poszerzenie zmysłów. Pozwoli Wam ona “usłyszeć” pole emitowane przez przedmioty codziennego użytku oraz samodzielnie ocenić jego wpływ na Wasze ciało i umysł. To właśnie dźwięk jest w tej sytuacji metadaną pozwalającą na doświadczenie i opisanie tego niezwykle ciekawego zjawiska. Dopełnieniem instalacji jest film dokumentujący dźwiękowe mapowanie elektromagnetycznej przestrzeni Poznania podczas testowania prototypowych wersji rękawic.

Martyna Chojnacka - BLOB

Praca Blob to audioreaktywny, geometryczny twór, który zaprogramowany jest by oddychać i wizualizować. Zmienia swój kształt pod wpływem dźwięków, fizycznie je reprezentując. Ruch nadaje formie organiczności, zaprasza do interpretacji i uważnej obserwacji. Blob jest wizualizacją przeniesioną z ekranu do świata fizycznego, gra główną rolę w spektaklu audiowizualnym, który odgrywa się w faktycznych trzech wymiarach. Połączenie dźwięków, kształtów i ruchu za pomocą technologii, zajmuje zmysły, nawołuje do skupienia, eksploracji i bycia w sytuacji tu i teraz.

Performance

VARSO

02.10.2020, 19:00

Chór Pogłosy & Tomasz Citak String Ensemble –

Pieśni Kurpiowskie

Chór Pogłosy, oraz kameralna orkiestra smyczkowa pod dyrekcją Sykuli (Joanny Sykulskiej) zapraszają na recital tradycyjnych pieśni kurpiowskich w opracowaniu Tomasza Citaka. Bezpośrednią inspiracją do stworzenia repertuaru w powyższej konstelacji był Śpiewnik Kurpiowski autorstwa Henryka Gadomskiego. W programie koncertu znajdą się starannie wybrane najpiękniejsze pieśni pochodzące z kurpiowszczyzny. Opracowania pieśni respektują ludowe melodie w niezmienionej postaci z zachowaniem oryginalnej pisowni i wymowy. Minimalistyczna i całkowicie akustyczna forma koncertu koresponduje z prostotą i głębokim wyrazem pieśni. Przejmujące białe głosy w kompanii smyczków przeniosą słuchaczy do samego serca puszczy, która nadal stanowi tętniące źródło tradycji.

Patryk Lichota - LASERSPACE

Laserspace – digital performance, w którym ciało jest rozszerzone do dynamicznie zmieniającej się bryły laserowej – wypełniającej całe pomieszczenie. Przestrzeń będzie definiowana przez zewnętrzne lasery – rysujące dynamiczne wizualne formy, w czasie rzeczywistym synchronizowane z kostiumem – wszystko po to, aby wymiar fizyczny rzeczywistości ukazać jako jej matematyczną metaforę. Labilne, fluktuujące „ciało laserowe” konfrontuje się tu z precyzją geometrii wirtualnej przestrzeni.

VARSO

02.10.2020, 19:00

WARSZTATY Z OBLICZANIA ŚLADU WODNEGO

Kolektyw Przepływ

Powszechnie znanym faktem jest to, że woda krąży w zamkniętym obiegu. Jednak dużo mniej osób wie, że ten przepływ pozostawia po sobie ślad, który można namierzyć, zbadać, wyliczyć. Mimo cyrkulacji woda wyciągnięta z konkretnego miejsca nie zawsze na nie wraca, może być wysysana lub wywożona. Zupełnie inną ilość wody trzeba zużyć do produkcji kilograma wołowiny niż oliwek lub jabłek. Taka woda opowie nam też zupełnie inną historię. Kolektyw Przepływ zaprasza na warsztaty obliczania śladu wodnego. Ich celem będzie przybliżenie odbiorczyniom i odbiorcom sposobu, w który woda krąży w naszym otoczeniu, zwiększenie świadomości na temat jej bezpośredniego, a także pośredniego zużycia. Chcemy podkreślić, że warto zwracać uwagę na nasze jednostkowe zużywanie wody, ale jednocześnie nie chcemy moralizować. Jest to bowiem substancja niezbędna do życia każdego człowieka. Chcemy wskazać na potrzebę zmiany myślenia o systemach odzyskiwania wody i przetwarzania jej w sposób bardziej zrównoważony.

Kolektyw Przepływ – grupa młodych badaczek i artystek z Poznania – bada i rejestruje historie niewidzialnej wody w Poznaniu: wód podziemnych, wodociągów, oczyszczalni, studni, a nawet kałuży.Rozmawiając m.in. z naukowczyniami, rzemieślnikami, nurkiniami czy rolnikami bierze na warsztat wodę jako czynnik, który łączy ze sobą to, co organiczne i nieorganiczne, to co wspólne i to, co sprywatyzowane.

NOC BIENNALE

VARSO Place

29.10.2020

Dziady

20:00 koncert Trans-for-Matha Ensemble

Horyzont Zdarzeń / Events Horizon

7 Mediatons Biennale Polska

2020

Sun Yuan i Peng Yu - The Dogs that Cannot Touch Each Other
Praca oprotestowana przez część polskiego środowiska artystycznego

Tak jak obiecałem skontaktowałem się z artystami, którzy przysłali swoje stanowisko opisujące cele i przebieg realizacji pracy: „The Dogs that Cannot Touch Each Other”.Tekst nie jest zbytnio korygowany, by zachować w jakimś sensie swoją autentyczność. Praca znajduje się w wielu kolekcjach i wystawiana była m.in w Guggenheim Museum New York, a ostatnio w MOCA Taipei. Załączam oryginały listu artystów i opis pracy, która jest obecnie pracą wideo, a nie wydarzeniem performatywnym.

Szybkie tłumaczenie oświadczenia artystów Sun Yuan & Peng Ju:

Psy zgłoszone do projektu „Psy, które nie mogą się dotykać” to psy ze Stanów Zjednoczonych. Były używane do psich walk. Kiedy się z nimi spotkaliśmy, były porywcze i skłonne do ranienia siebie nawzajem.

Naszym celem było odciągnięcie ich od skłonności do złości, spotkania ze sobą i komunikacji niż postawy antagonistycznej. Dlatego psy nie mogły dotykać się nawzajem, ale miały biec „ku” sobie. Bieg nie był bierny, a wszystkie ruchy były naturalne. Ponieważ bieżnia nie ma prądu ani mocy, psy mogły zatrzymać się w dowolnym momencie, biec tak długo jak chcą.

W trakcie wdrażania dla psów, które nie mogą się dotykać, wszystkie psy otrzymały najlepszą opiekę, a sport, który uprawiały, to ich ulubione zajęcie, podobnie jak atletyka ludzi, którą uprawiają ją codziennie. (To bardzo często praktyka treningu psów za pomocą bieżni, która zwykle używane są by psy mogły schudnąć i być zdrowe). Niemniej jednak miniony czas ćwiczeń w tym przypadku, również pomiar zaangażowanej wydolności fizycznej, to tylko 7 minut, czyli znacznie mniej niż ich przewidziane dla tej rasy. Żaden pies nie czuł zmęczenia podczas całego procesu.

W międzyczasie zapewniliśmy udział profesjonalnych dietetyków, masażystów i weterynarzy, którzy dbają ciało i nastrój oraz monitorują przez cały czas, cały proces. Pod koniec projektu wszystkie psy były zdrowe.

W mniej niż tydzień, kiedy byliśmy w kontakcie z tymi buldogami, nie mogliśmy całkowicie zmienić ich nawyków walki, ale poprzez sportową wymianę staraliśmy się zmniejszyć ich gniew i chęć ranienia się nawzajem, by podobnie jak kiedyś zawody olimpijskie i gry wpływały na postawy ludzkie.

W trakcie trwania projektu żaden z psów został ranny i nie było między nimi walki ani obrażeń fizycznych. Po realizacji projektu większość psów wyglądała na mniej wrogo nastawionych do siebie emocjonalnie, gdy stały naprzeciw siebie i nie były tak niespokojne jak wcześniej. Mamy powód wierzyć, że jeśli ten sport będzie trwał dłużej, pomoże im to poprawić charakter i zmniejszyć ich wrogość do towarzyszy, a nawet uczynić z nich bardziej racjonalne i przyjazne istoty.

the video information: 
title: Dogs That Can not Touch Each Other
time: 2003 Beijing, China
Material: 8 American Pit Bull Terrier, 8 Running Machines Without Drive
exhibition: 
2003  <Second Hand Reality> Today Art Museum, Beijing, China 
2004  <Kwangju Biennale>, Kwangju,Korea
2011  <Great Performances> The Pace Gallery, Beijing, China 
2018  <Art and China After 1989 the Ater of the World>  Guggenheim, New York (only show the work’s title)

Patryk Lichota - Laser Space

Chór Pogłosy & Tomasz Citak String Ensemble

Rabia Ajaz

Gabriel Mestre Arrioja

Taz Bashir

Martyna Chojnacka

Fan Bo

Sławomir Brzoska

Wuttin Chansataboot

Izabela Chamczyk

Jakub Cikała

Ewa Doroszenko

Jacek Doroszenko

Elger Esser

Andrzej Fasiecki

Feng Feng

Erez Gavish

David Rodriguez Gimeno

Andreas Guskos

Hervé Garcia

Gregor Hildebrandt

Małgorzata Jabłońska

Zbynek Janacek

Zhang-Jianhua

Payal Kapadia

Liu Ke

Anna Klimczak i Tomasz Miśkiewicz

Robert Kraiss

Alicja Kwade

Daniel Lergon

Arkadiusz Marcinkowski

Paweł Menrek

Aleksandra Mrozowska

Przepływ Collective

Maciej Osmycki

Ibrahim Quarishi

Andreas Plum

Michelle Poonawala

Aroosa Rana

Harro Schmidt

Qasim Riza Shaheen

Marek Sibinsky

Jan Peter E.R. Sonntag

Risham Syed

Rafał Szrajber

Tajny_projekt: Michał Urbański i Kacper Mutke

Lesław Tetla

VIR Gallery

Sun Yuan i Peng Yu

Tao Ya-Lun

Tzu-An Wu

Thomas Zitzwitz

Rabia Ajaz

Gabriel Mestre Arrioja

Taz Bashir

Fan Bo

Sławomir Brzoska

Wuttin Chansataboot

Izabela Chamczyk

Jakub Cikała

Ewa Doroszenko

Jacek Doroszenko

Elger Esser

Andrzej Fasiecki

Feng Feng

Erez Gavish

David Rodriguez Gimeno

Andreas Guskos

Hervé Garcia

Gregor Hildebrandt

Małgorzata Jabłońska

Zbynek Janacek

Zhang-Jianhua

Payal Kapadia

Liu Ke

Anna Klimczak i Tomasz Miśkiewicz

Robert Kraiss

Alicja Kwade

Daniel Lergon

Arkadiusz Marcinkowski

Paweł Menrek

Aleksandra Mrozowska

Przepływ Collective

Maciej Osmycki

Ibrahim Quarishi

Andreas Plum

Aroosa Rana

Harro Schmidt

Qasim Riza Shaheen

Marek Sibinsky

Jan Peter E.R. Sonntag

Risham Syed

Rafał Szrajber

Tajny_projekt: Michał Urbański i Kacper Mutke

Lesław Tetla

Sun Yuan i Peng Yu

Tao Ya-Lun

Tzu-An Wu

Thomas Zitzwitz

Ta strona internetowa wykorzystuje pliki cookies 
dowiedz się więcej